De omgeving waarbinnen de lokale besturen actief zijn evolueert in normale omstandigheden al in ijltempo (continue stroom aan veranderingen, toenemende assertiviteit van de burger, gebruiker, leerling, resident …). De laatste maanden is dit meer dan ooit het geval, en hebben er zich in de organisatie en werking van de lokale besturen vaak ingrijpende veranderingen voorgedaan. Eens te meer is gebleken dat de lokale besturen geen deel zijn van het zogenaamd probleem van de overheid, maar deel zijn van de oplossing. Dit is geen nieuws.
Niets doen was en is voor het management en de medewerkers van de lokale besturen dan ook geen optie. Maar wat hebben we nu geleerd uit de voorbije maanden en welke organisatie past nu het best bij de toekomstige rol van de lokale besturen in een steeds veranderend (overheids-)landschap? Anders gesteld: Binnen welke structuren behalen de overheidsmanagers en hun teams de best mogelijke resultaten?
Frank De Smet (Public Management Consulting) toont aan waarom het aangewezen is om een aantal veranderingen die zich de laatste maanden hebben gemanifesteerd, nu versneld door te voeren.