FinConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Fietsleasing voor lokale besturen

Persmededeling van het kabinet van Viceminister-president Bart Somers van 15 oktober 2020

Net zoals in de privésector zullen lokale en provinciale personeelsleden in de toekomst kunnen kiezen voor een fietsleasecontract als onderdeel van hun loon. Dat heeft de Vlaamse regering beslist op voorstel van minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers. Daarnaast maakt de Vlaamse regering extra middelen vrij voor betere fietspaden. Bart Somers: “Op die manier bereiken we een dubbel doel: meer mensen op de fiets en meer vrijheid om te kiezen hoe je verloond wordt.”

Steeds meer mensen verkiezen om met de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de auto. De komst van de elektrische fiets en speedpedelecs is daar niet vreemd aan. De coronacrisis heeft die trend bovendien nog versterkt. We werken meer van thuis, genieten van de groene fietswegen, en we willen niet terug in de file gaan staan.

Lokale besturen kunnen hun personeel al een tijdje een fietsvergoeding aanbieden, maar nu wil Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers nog een stapje verder gaan: personeelsleden die dat willen kunnen enkele verlofdagen of een deel van hun vakantie- of eindejaarspremies inruilen voor een fietsleasecontract.

Bart Somers: “Elk individueel personeelslid bepaalt zelf hoe zijn loon wordt samengesteld. De privésector past dit principe van flexibele verloning al langer toe, maar nu maken we dit voor het eerst ook mogelijk voor overheidspersoneel. Het past binnen ons modern en flexibel personeelsbeleid en draagt bij aan de lokale klimaatambities.”

 

Lokale en individuele autonomie

Van de maatregel gaat geen enkele verplichting uit: lokale besturen mogen autonoom beslissen of ze een fietsleasecontract willen aanbieden en elk individueel personeelslid mag zelf beslissen of  ze er gebruik van willen maken.

Bart Somers: “Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen hierop zullen ingaan. Lokale personeelsleden hebben vaak een band met de stad of gemeente waar ze voor werken en wonen dus vaak in de regio. De fiets is voor deze mensen vaak een ideaal vervoersmiddel naar hun werk. Als overheid moeten we dit niet verplichten, maar wel faciliteren en stimuleren. Meer mensen op de fiets, dat betekent minder files, minder luchtvervuiling en meer vrijheid.”

 

Project Kopenhagen

Daarbovenop investeert deze Vlaamse regering ook fors in meer en betere fietspaden. In totaal gaat het om bijna 2 miljard euro, dat is drie keer zoveel als tijdens de vorige bestuursperiode. In het kader van het Vlaams relanceplan wordt er daarbij opnieuw beroep gedaan op de lokale besturen. Voor elke twee euro die lokale besturen investeren in fietsinfrastructuur legt de Vlaamse regering er een euro bij. Daar is een enveloppe van 150 miljoen euro voor voorzien om op die manier maar liefst 450 miljoen euro aan extra fietsinvesteringen te triggeren.

Bart Somers: “Meer dan ooit is de tijd rijp om volop de kaart van de fiets te trekken. Deze Vlaamse regering kijkt naar het Noorden. In Kopenhagen lopen ze voorop op vlak van fietsinvesteringen. Vlaanderen kan niet achterblijven. We maken extra middelen vrij, stimuleren lokale personeelsleden om een fiets aan te schaffen en investeren samen met collega Lydia Peeters in de massale uitrol van kwaliteitsvolle fietspaden over heel Vlaanderen.”

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...