Met het priemen van de lente, ontluiken ook een resem wetswijzigingen, met directe impact voor de financiële diensten:
1. Goed nieuws voor het Decreet Lokaal Bestuur: op 24 februari 2017 werd het voorontwerp door de Vlaamse Regering goedgekeurd. Via deze link vindt u de voor de financieel beheerder (lees: de financieel directeur in spe) direct relevante artikelen, verder aangevuld met de Memorie van Toelichting per passage.
2. Voor erkende woonzorgcentra en centra voor kortverblijf wordt voor infrastructuurwerken een premie voorzien die door de Vlaamse overheid in forfaitaire vorm en periodiek zal uitbetaald worden. De uitvoeringsbesluiten worden binnenkort gepubliceerd.
Decreet van 20 januari 2017 tot wijziging van het Woonzorgdecreet van 13 maart 2009, wat de subsidiëring van de infrastructuur van de woonzorgcentra en de centra voor kortverblijf betreft.
3. Verder krijgt het artikel 267 van het Gemeentedecreet binnenkort “kracht van wet”: het is enkel nog even wachten op het advies van de Raad van State. Eens dit in kannen en kruiken, bestaat er een wettelijk fundament waarmee Audit Vlaanderen toegang krijgt tot alle informatie en documenten, evenals tot alle gebouwen, ruimtes en installaties van de geauditeerde besturen. Bovendien bevat artikel 267 tevens een bescherming van ‘klokkenluiders’ bij lokale besturen.
4. En vergeten we ook de wetgeving op de overheidsopdrachten niet ! De vijf beloofde koninklijke besluiten werden in ontwerp goedgekeurd in de Ministerraad van 17 februari 2017. Zonder verdere obstakels zouden de definitieve teksten in werking moeten treden tijdens de zomermaanden. De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten werd bovendien medio maart gewijzigd door de wet van 16 februari 2017 - inwerkingtreding nog te bepalen.
Uitgeverij Vanden Broele houdt u op de hoogte van elke verdere evolutie.